طبقه بندی ایران کد

طبقه بندی ایران کد

تاریخچه :

مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در سال ۱۳۷۴ همزمان با دریافت نمایندگی از سازمان GS1 با هدف ایجاد یک نظام کدینگ ملی تاسیس گردید. این مرکز در ده سال اول فعالیت خود بیشتر به امر مدیریت بارکدهای میله ای ۱۳ رقمی ( GTIN ) می پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۸۴ مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ( ایران کد ) از سوی دولت موظف به عملیاتی نمودن کدینگ ملی در سطح کشور شد. پس از انجام تحقیقات مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران مقرر نمود نظام کدینگ سماپل ( نظام کدینگ مورد استفاده در یکی از ارگان های نظامی ) را به عنوان طرح اولیه برای ایجاد نظام کدینگ ملی مورد استفاده قرار دهد. از آن تاریخ تا به امروز طبقه بندی ایران کد با توسعه بسیاری همراه بوده و اکنون با داشتن بیش از پانزده هزار (۱۵۰۰۰) گره نقش مهمی در شناسایی و طبقه بندی کالاها در سطح ملی دارد.

طرح توسعه طبقه بندی :

طبقه بندی ایران کد یک طبقه بندی شش (۶) سطحی می باشد. نام و حداکثر تعداد گره هر یک از سطوح این طبقه بندی به ترتیب زیر می باشد:

  • سطح اول: کلاس ، صد (۱۰۰) گره
  • سطح دوم: سر گروه ، ده (۱۰) گره
  • سطح سوم: گروه، ده (۱۰) گره
  • سطح چهارم: زیر گروه ، ده (۱۰) گره
  • سطح پنجم: دسته ، ده (۱۰) گره
  • سطح ششم: زیر دسته ، ده (۱۰) گره

کد گره های طبقه بندی :

نظام کدینگ ایران کد ، از کد گره انتخاب شده در آخرین سطح طبقه بندی خود در تولید کد های ملی بهره می برد. هفت (۷) رقم ابتدای هر کد ملی برگرفته شده از کد گره طبقه بندی ایران می باشد مثال زیر گویای همین موضوع است:

نام مصوب کالا : مایع شیشه شوی اسپری بنفش معطر قوطی پت تفنگی ۵۰۰ گرمی

کد ملی کالا : ۲۱۶۱۱۳۰xxxxxyyyy

۲۱۶۱۱۳۰__ پاک کننده ها

۲۱۶۱۱۳__ پاک کننده ها

۲۱۶۱۱__ پاک کننده ها و سفید کننده

۲۱۶۱__ شوینده ها و مواد ویژه نظافت

۲۱۶__ اقلام آرایشی و بهداشتی

۲۱__ اقلام دارو یی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، دامپزشکی ، آرایشی و بهداشتی

0 Comments